Karlslundsskolan är en skola som har en uttalad idrott- och hälsoinriktning. I skollagen från 2011 (lgr 11) står det att elever ska möta daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen, vilket är något vi arbetar väldigt aktivt med på Karlslundsskolan. All personal och alla elever på skolan kommer under sin vistelse på skolan vara delaktiga i arbetet mot en livslång hälsa
I årskurs 4–6 utövar samtliga elever en av profilfördjupningarna gymnastik- och dans, fotboll och allmän. Mer om dessa fördjupningar kan ni läsa under fliken profilfördjupningar. Läs även om hur vi arbetar med profilen idrott och hälsa mot alla elever samt personalen under respektive flik.
Flera gånger om dagen har alla klasser rörelsepauser under teoretiskt långa lektioner. Under dessa pauser får eleverna bland annat genomföra Veckans utmaning. Veckans utmaning är ett koncept vi utvecklat på skolan där profilansvarig varje vecka gör en rörelsefilm med till exempel lärarna, Karlslunds A-lag eller kanslipersonalen. Veckans utmaning läggs sedan upp på Youtube och skickas till alla lärare inför varje vecka. Under rörelsepauserna visar vi Veckans utmaning och eleverna är då med och härmar de danser/övningar som visas. Nedan ser ni en av alla våra Veckans utmaning. https://youtu.be/ZMa6GOd_fvg
Skolgårdsdisco är ett annat koncept vi har på skolan. En gång i månaden har hela skolan under förmiddagsrasten skolgårdsdisco tillsammans. Discot har alltid ett specifikt tema och startas med att lärarna uppträder med en dans från Veckans utmaning. Sedan fylls skolgården med olika aktiviteter och all skolans personal. Syftet med Skolgårdsdiscot är att ge eleverna möjlighet att prova nya rastaktiviteter, bidra till ökad fysisk aktivitet under raster samt öka vi-känslan på skolan mellan elever och mellan elever och personal. Nedan kan ni se ett av våra skolgårdsdisco.
Alla elever på skolan har ämnet idrott och hälsa två gånger varje vecka. De elever som behöver träna extra på de motoriska grundformerna och koordination erbjuds utöver detta extra idrott en gång varannan vecka.
Den dagen årskurs 6 ej har idrott och hälsa eller profilfördjupning startar dom dagen med ett pulspass med pulsklockor innan lektionerna början. Barnen i förskoleklass till och med årskurs 3 startar varje morgon med morgonpuls ute på skolgården.
Personalen på Karlslundsskolan ges möjlighet att delta i gruppträningspass i anslutning till sin arbetsdag varje vecka. Flertalet gånger under terminen (på lov/stängdagar) har personalgruppen obligatoriska träningspass tillsammans som är utformade så att alla kan delta.
En gång i månaden startar lärarna skoldagen med gemensam personalfrukost.
Personalen på Karlslundsskolan arbetar för att inspirera varandra och elever till en aktiv och hälsosam vardag.
Eleverna i årskurs 4–6 har två profilfördjupningar á en timma i veckan där de i början av läsåret valt mellan gymnastik- och dans, fotboll eller allmän fördjupning. Under fördjupningspassen får eleverna utveckla sina färdigheter inom de olika inriktningarna. Vi lägger dock stor vikt vid att eleverna ska utveckla allsidiga rörelseförmågor och möta olika/nya typer av rörelser.
Varje termin har fördjupningarna tre gemensamma praktiska pass där vi tränar förmågor som rörlighet, koordination, snabbhet, styrka och uthållighet. Vi har även tre teoretiska pass varje termin där eleverna arbetar med områden som: kost, sömn, stress, motivation och målsättning.
Eleverna är varje termin med och utvärderar profilfördjupningen som vi sedan använder i vårt utvecklingsarbete.